یکشنبه, 07 خرداد 1402 05:44

جایگاه فیبرنوری در دنیای اینترنت ایران

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

در بسیاری از کشورهای پیشرفته اکثر نیاز مردم به اینترنت به کمک فناوری‌های ثابت مبتنی بر فیبر نوری تأمین می‌گردد، این در حالی است که در کشور ما این موضوع دقیقاً برعکس است و بیش‌از 70 درصد نیاز مردم از طریق اینترنت همراه تأمین می‌شود که این مسئله مشکلاتی را برای شبکه تلفن همراه ایجاد می‌کند.

یکی از مهم‌ترین راهبردهای کلیدی دولت مردمی در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات، فراهم نمودن اینترنت پر سرعت برای هم‌وطنان بود که در این ‌راستا طرح فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در دستور کار قرار گرفت تا تمام ساختمان‌ها با فیبر به شبکه متصل شوند.

بر مبنای این تحلیل بر اساس مصوبات بالادستی از جمله مصوبه شورای عالی فضای مجازی به‌جای این‌که فناوری‌های در آستانه منسوخ شدن از جمله VDSL را انتخاب کنیم، سراغ یک پروژه راهبردی و البته سخت یعنی فیبرنوری منازل و کسب وکارها رفتیم.

درحال‌حاضر این پروژه در 11 مرکز استان و 100 شهر شروع بکار کرده و اینترنتی که مشترکان با پروژه فیبر نوری دریافت می‌کنند سرعتی نزدیک به 900 مگابیت بر ثانیه دارد و این یعنی تا هشتاد برابر سرعتی بالاتر از اینترنت فعلی که مردم در اختیار دارند.

این پروژه سرویس پایدارتر و باکیفیت‌تری را در اختیار مردم قرار می‌دهد و حتی مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کم‌تر از فناوری‌های همراه است. به‌عنوان مثال 4G یا 3G حدود سه وات انرژی مصرف می‌کند، درحالی‌که وای‌فای نسخه جدید در حد میلی‌وات انرژی مصرف می‌کند.

دولت سال گذشته مصوبه‌ای داشت که هشت درصد درآمد از اپراتورهای همراه بابت توسعه پروژه فیبرنوری سرمایه‌گذاری شود. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند که برای توسعه این پروژه همکاری داشته باشند و زیرساخت‌های خود را در اختیار این پروژه قرار دهند برهمین اساس طبق ابلاغیه وزیر محترم کشور شهرداران هم‌پای کار آمده و عملیات اجرایی پروژه در 100 شهر و یازده استان شروع شده است.

وی با اشاره به سامانه‌ی آنلاین پوشش شبکه فیبرنوری بیان کرد: داشبوردی راه‌اندازی شده در سامانه iranfttx.ir تا خودمان را در معرض قضاوت مردم قراردهیم.

لازم به ذکر است که این پروژه سه ساله بوده و اگر محل زندگی و کارشان تحت پوشش نبود ناامید نشوند چرا که تلاش می‌کنیم که امسال پنجاه درصد از مردم را تحت پوشش قرار دهیم.

منبع خبر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search