چهارشنبه, 30 فروردين 1402 06:19

خودکفایی ایران در زمینه کابل های زیردریایی

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

تعمیر کابل‌های فیبر نوری دریایی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های پیشرفته محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشور در جهان است که به خودکفایی در زمینه تعمیر کابل‌های فیبر نوری در اعماق دریا دست پیدا کرده است.

شرکت طرح و توسعه تلفن ایران به‌عنوان هسته اولیه تشکیل شرکت ارتباطات زیرساخت کنونی بر اساس مصوبه 2134 مورخ 04/04/68 با طی مراحل قانونی، اساس‌نامه و تشکیل هیئت‌مدیره خود را پیگیری کرد. بعد از حدود ده سال فعالیت در عرصه مخابرات و ارتباطات به استناد صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 15/10/78 نام شرکت از طرح و توسعه تلفن ایران به طرح و توسعه شرکت شبکه‌های مخابراتی تغییر پیدا کرد.

هیئت وزیران در سال 1383 بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به استناد مواد 2 و 4 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 و مصوبه شورای عالی اداری در اجرای بند ب ماده یک قانون مذکور با تجدید سازمان و تغییر نام و اصلاح اساس‌نامه شرکت طرح و توسعه شبکه مخابرات به شرکت ارتباطات زیرساخت موافقت کرد.

متعاقب تصویب موضوع تغییر نام شرکت طرح و توسعه شبکه‌های مخابراتی به شرکت ارتباطات زیرساخت و انتصاب هیئت‌مدیره آن به وسیله مجمع عمومی در سال 1383 اقدامات لازم قانونی در جهت شکل‌گیری هیئت‌مدیره انجام گردید، که اساس‌نامه شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای توجه به اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی و واگذاری شرکت مخابرات ایران به بخش خصوصی تغییر و به‌صورت شرکتی مستقل و زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1387 و در چهار فصل و سی و شش ماده به تصویب شورای نگهبان رسید.

در اوایل سال گذشته به‌دنبال آسیب‌هایی که کابل‌های فیبر نوری دریایی در بستر دریای خلیج‌فارس با آن روبه‌رو بودند منجر به اختلالات و کاهش ظرفیت ارتباطات در کشور گردید در پی آن یک شرکت ایرانی با حمایت‌های ارتباطات زیرساخت برای نخستین بار موفق شد کابل‌های فیبر نوری آسیب‌دیده در اعماق دریا را ابتدا مکان‌یابی و سپس قسمت آسیب ‌دیده را که طول آن به چهار کیلومتر می‌رسید طی عملیاتی دشوار و پیچیده ترمیم و مرمت کند.

طبق گفته رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت تعمیر این ناحیه از کابل فیبرنوری عملاً 720 گیگ به ظرفیت اینترنت کشور اضافه کرده است. از داخل کابل های فیبرنوری ولتاژ عبور می‌کند و برای تعمیر آن باید ابتدا نقطه‌ی آسیب‌دیده شناسایی که چهار نقطه به‌همین‌منظور شناسایی گردید و کابل در کف دریا از طریق ربات برش خورده و به بالا کشیده شود، سپس از طریق دستگاه‌های خاص تخلیه بار الکتریکی شود تا عمل تعمیر انجام شود.

ثبت رکورد جدید مصرف ترافیک داخلی از جمله مهم‌ترین اتفاقات رخ داده در سال 1401 بود به‌گونه‌ای که تلاش شد زیرساخت ارتباطی لازم را برای مسابقات جام جهانی فراهم کند تا مردم به‌صورت بر خط از طریق سکوهای نرم‌افزاری بتوانند مسابقات را به‌صورت زنده مشاهده کنند.

منبع خبر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search