تفاوت فایروال و درگاه در چیست؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
Gateway Firewall

امنیت شبکه یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی است که هنگام کار با اینترنت، LAN یا روش‌های دیگر، صرف نظر از اینکه کسب‌وکار شما کوچک یا بزرگ است، باید در نظر گرفته شود.

درگاه و یا فایروال دو مورد از تجهیزات محافظتی شبکه هستند که خطرات بالقوه امنیتی را در عملکرد شبکه‌های رایانه‌ای به‌موقع شناسایی و برطرف می کند و تجربه بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مقایسه درگاه امنیت و فایر وال

درگاه یا GateWay: برای اتصال دو شبکه مختلف به یکدیگر از درگاه استفاده می‌شود. که درگاه دستگاه سخت‌افزاری شبکه یا گره شبکه است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق چندین شبکه با یکدیگر در ارتباط باشند.

رایج‌ترین درگاه‌ها رایانه‌ها و روترها هستند که یک شرکت را به شبکه‌ها متصل می‌کنند این درگاه‌ها برای برقراری ارتباط بین پایانه‌های متصل به شبکه‌های ناهمگن با ویژگی‌های مختلف شبکه و استفاده از پورت‌های مختلف ضروری می‌باشد.

درگاه و فایروال

فایروال در شبکه چیست؟

برای نظارت بر ترافیک ورودی و خروجی شبکه و تصمیم در مورد مسدود کردن ترافیک خاص براساس مجموعه‌ای از قوانین امنیتی طراحی می‌شود. برای جلوگیری از ترافیک مخرب مثل ویروس‌ها و هکرها مانعی بین شبکه داخلی شما و ترافیک ورودی از منابع خارجی ایجاد می‌شود. فایروال به دو صورت نرم‌افزاری و سخت افزاری وجود دارد که بهتر است هر دو را در شبکه اعمال کنید.

فایروال نرم‌افزاری برنامه‌ای است که روی هر رایانه نصب می‌شود و از طریق شماره پورت و برنامه‌ها ترافیک را تنظیم می‌کند درحالی‌که فایروال فیزیکی قطعه‌ای از تجهیزات شبکه است که بین شبکه و درگاه شما نصب می‌شود و عمل نظارت بر ترافیک شبکه را انجام می‌دهد.

تفاوت درگاه و فایروال

GateWay ارتباط بین دو شبکه مختلف را با معماری‌ها و پروتکل‌های متفاوت امکان‌پذیر می‌کند. درگاه‌ها اما به‌صورت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری یا ترکیبی از هر دو اجرا شود.

فایروال می‌تواند با جلوگیری از دسترسی و اتصال کاربران غیرمجاز و هکر ها به شبکه‌های خصوصی از رایانه شما محافظت نماید. فایروال ها با هدف جلوگیری از خطر در شبکه‌ در واقع ترافیک‌های نامعتبر مثل ویروس و هکرها را مسدود میکنند و از نظر عملکرد به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • درگاه پروتکل
  • درگاه برنامه
  • درگاه امنیتی

درگاه پروتکل برای تبدیل پروتکل بین شبکه‌ای مرتبط به‌هم و دارای پروتکل‌های متفاوت استفاده می‌شود. این مورد متداول‌ترین عملکرد درگاه‌ها می‌باشد.

درگاه برنامه دو برنامه مختلف را در لایه برنامه به یکدیگر متصل می‌سازد و برای ترجمه پروتکل باید یک برنامه خاص مناسب استفاده کرد. درمورد درگاه‌های امنیتی، با اعمال سیاست‌های امنیتی و فیلتر کردن ترافیک مخرب اینترنت در زمان واقعی، شبکه را در برابر تهدیدات امنیتی آنلاین، محافظت می‌کند.

فایروال ها سه عملکرد اساسی امنیتی را برای شبکه دارد:

فیلتر کردن: در فیلتر کردن بسته ها در سطح بسته عمل می‌کند و ورود یا خروج از طریق شبکه رایانه بسته داده‌ها را بررسی می‌کند. فایروال از قوانین تعریف‌شده توسط کاربر برای تصمیم‌گیری درمورد پذیرش یا رد بسته استفاده می‌کند اگر داده مناسب باشد قابل دریافت است و بالعکس اگر با قوانین مطابقت نداشته باشد داده رد می‌شود. فیلتر کردن بسته معمولاً برای مقاومت در برابر حملات از طریق LAN بسیار مؤثر است.

بازرسی ایستا: برخلاف فیلتر کردن بسته‌ها، فیلترینگ استاتیک یا ایستا عناصر مختلف هر داده را بررسی می‌کند و آن‌ها را با اطلاعات معتبر پایگاه داده مقایسه می‌کند در حین بررسی بسته با ضبط آدرس IP و شماره پورت در لایه‌های خود تجزیه‌وتحلیل می‌شود. بنابراین این سطح از فیلترینگ از فیلترینگ بسته جدی‌تر است.

عمل کردن به‌عنوان پروکسی برنامه: وقتی فایروال به‌عنوان پروکسی برنامه تنظیم شود در لایه برنامه کار می‌کند تا اطلاعات بین شبکه داخلی و خارجی متوقف شود.

درگاه معمولاً در لایه چهارم OSI یا بالاتر کار می‌کند و پروتکل‌ها را ترجمه می‌کند تا به پایانه‌های دو شبکه متفاوت اجازه ارتباط با یکدیگر را بدهد. همچنین درگاه می‌توانند سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد یا ترکیبی از هر دو برابر اصول کار با عملکردهایی که انجام می‌دهند تعیین می‌شود. تصویر زیر روش کار درگاه برنامه را نشان می‌دهد.

فایروال چیست

ترافیک ورودی توسط فایروال‌ها براساس قوانین از پیش‌تعیین‌شده به‌دقت تجزیه‌وتحلیل می‌گردند و برای جلوگیری از حملات ترافیکی که از منابع ناامن یا مشکوک داریم فیلتر می‌کند. همچنین ترافیک‌ها را در محل ورودی رایانه یا همان پورت‌ها که تبادل اطلاعات در این نقاط صورت می‌گیرد محافظت می‌کند.

اساساً فایروال مانند نگهبانان امنیتی در مقابل ورودی خانه عمل می‌کند که بازدیدکنندگانی را که می‌آیند شناسایی و از ورود افراد غیرمجاز جلوگیری میکند. همچنین فایروال از ورود اطلاعات مزاحم و ناامن به رایانه شخصی جلوگیری کرده و ترافیک و کامپیوتر را با استفاده از آدرس IP، شماره پورت و پروتکل ها فیلتر می‌کند.

درگاه چیست

در مقایسه درگاه با فایروال موارد مهم بررسی شد. که فایروال و درگاه‌ها می‌توانند بین اینترنت و اینترانت/ LAN استفاده گردد. هنگامی‌که از دستگاه شبکه مثل روترها یا سوئیچ‌ها به‌عنوان درگاه شبکه استفاده می‌شود می‌توان از آن به‌عنوان فایروال در همان شبکه استفاده کرد.

اگر می‌خواهید دو شبکه مختلف با پروتکل مختلف را داشته باشیم درگاه می‌تواند مطابق با خواسته شما عمل کند یا اگر می‌خواهید از حمله هکرها جلوگیری کنید فایروال ها بهترین راه‌حل برای شما هستند.

منبع

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search