شنبه, 29 مرداد 1401 07:42

آخرین وضعیت اینترنت ثابت در یک نگاه

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

طبق بررسی‌های اخیر مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن باند ثابت تا پایان سه‌ماهه اول سال 1401 یازده میلیون و سی و پنج هزار مشترک بوده که در حالی است که این عدد تا سال گذشته یازده میلیون و پنجاه هزار مشترک بوده‌است. طی سال‌های گذشته روند استفاده اینترنت از سرعت کیلوبیت در اینترنت دایال آب رفته‌رفته جای خود را به فناوری ADSL داده که سرعتی به‌مراتب بیشتر داشته و سرعت‌هایی تا 521 کیلوبیت بر ثانیه و حتی 16 مگابیت را هم پوشش می‌دهد.

اکنون نوبت به فیبر نوری است که سرعت‌هایی را به‌مراتب بالاتر برای کاربران به ارمغان بیاورد انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت از هم برای کاربران شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت را ارائه می‌دهند. از انواع اینترنت پرسرعت اینترنت ثابت است که VDSL و ADSL و FTTX را شامل می‌شوند، این دسته به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص با بستر فیزیکی محدود هستند و خارج از محدوده مشخص امکان استفاده از سرویس وجود ندارد.

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان سال سه‌ماهه اول 1401 مشترکان خانگی و تجاری ارتباطات پهن باند ثابت، یازده میلیون و سی و پنج هزار و بیست و چهار نفر را شامل می‌گردد که ظرفیت نفوذ را به 13.03 رسانده است. این درحالی‌ست که تا پایان سه‌ماهه چهارم 1400 تعداد مشترکان ارتباطات پهن باند ثابت، حدود یازده میلیون و پنجاه هزار نفر بوده و ضریب نفوذ به 13.15 درصد رسیده بود.

به تفکیک تعداد مشترکان پهن باند ثابت در جدول زیر مشخص شد که تا پایان سه‌ماهه اول سال 1401 بیشترین کاربران از فناوری XDSL که شامل ADSL  و VDSL استفاده کردند  که بالغ ‌بر 8 میلیون و 678 هزار و 107 کاربر است.

آخرین وضعیت اینترنت ثابت در یک نگاه

در جایگاه دوم، اینترنت TD-LTE قرار است که بالغ‌بر یک میلیون و هفت‌صد و پنجاه و هشت هزار و سیصد و چهل و سه کاربر است. پس‌از آن کاربران وای‌فای هستند که سیصد و هشتاد و هشت هزار و نهصد و هفتاد و هفت مشترک را شامل می‌گردد. کاربران FTTX یا اینترنت فیبر نوری در جایگاه بعدی قرار دارند که دویست و نه هزار و هفت‌صد و نوزده مشترک هستند.

اینترنت ADSL با استفاده از خطوط تلفن ثابت و بدون این‌که مزاحمت برای تماس‌های صوتی  داشته باشد، اطلاعات را از مرکز مخابراتی روی مودم می‌آورد.

اتصال اینترنت ADSL را می‌توان روی خطوط تلفن ثابت ایجاد کرد و بدون نیاز به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید می باشد. این سرویس با محدودیت‌هایی ازجمله سرعت دانلود کمتر از 24 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبرو می‌باشد.

در مقابل اینترنت VDSL روی بسترهای کابلهای شبکه و برخلاف ADSL از خطوط تلفن ثابت شهری برای انتقال اطلاعات استفاده نمی‌کند و نیاز به کابل‌کشی دارد.

اینترنت فیبر نوری FTTX که مبتنی بر کابل‌های فیبر نوری است از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال نوری، کیفیت و سرعت بیشتر نسبت به ADSL و VDSL  می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارائه دهد. اینترنت‌های TD-LTE نیز حداکثر سرعت آزمایشگاهی 110 مگابیت بر ثانیه را به کاربران ارائه می‌دهند که حداکثر سرعت عملیاتی آن‌ها 40 مگابیت بر ثانیه برآورد شده است.

خبرگزاری ایسنا

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search