پنج شنبه, 09 دی 1400 06:59

بلندترین باطری فیبری جهان

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

به گزارش مجله Materials Today محققان یک باتری قابل شارژ لیتیوم - یون به شکل یک فیبر بلند ساخته‌اند که می‌توان آن را به پارچه دوخت. این باتری مصارف زیادی در دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی دارد و حتی می‌توان آن را برای چاپ سه ‌بعدی باتری‌ها در هر شکل و ظاهری استفاده کرد.

 محققان از جمله اعضای این گروه پیش‌از این فیبرهایی ساخته بودند که دارای طیف گسترده‌ای از اجزای الکترونیک ازجمله دیودهای منتشرکننده نور، حس‌های نوری، ارتباطات و سیستم‌های دیجیتالی بوده‌اند بسیاری از آن‌ها قابل پوشیدن و شست‌وشو بودند، تا به امروز همه آن‌ها وابسته به یک منبع انرژی خارجی بودند اما این باتری فیبری قابل شستشو و پوشیدن بوده و می‌توان این دستگاه را کاملاً خودکفا نامید.

به گفته‌ی دانشمندان ساخت باطری به‌صورت فیبری عناصر اساسی را خارج از فیبر قرار می‌دادند در سیستم لیتیوم و سایر مواد درون فیبر قرار گرفته و یک پوشش محافظ مانند روی آن قرار می‌گیرد که باعث پایدار و ضدآب شدن این باتری می‌شود.

 با ساخت یک فیبر 140متری ما ثابت کردیم که هیچ محدودیتی برای افزایش طول باتری وجود ندارد و ما می‌توانیم آن را در مقیاس کیلومتری نیز بسازیم دانشمندان ادعا کردند زمانی‌ که ما این مواد فعال را درون فیبر قرار می‌دهیم به این معناست که اجزاء حساس باتری به خوبی آب‌بندی شده‌اند تمامی اجزاء فعالان کاملاً یکپارچه است، بنابراین تغییر موقعیت نمی‌دهد علاوه‌ براین باتری‌ که ساخته‌شده بسیار نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر نسبت‌ به سایر طراحی‌ها است.

 به‌همین دلیل برای استفاده توسط دستگاه‌های بافندگی استاندارد نیز کاربردی است علاوه‌ بر افزودن این باتری به پارچه می‌توان با استفاده از چاپگر سه‌بعدی نیز آن را به شکل دلخواه چاپ کرد علاوه ‌بر ایجاد ساختار جسم منبع نیروی آن‌ها نیز هست ترکیب منبع انرژی با ساختار دستگاه می‌تواند وزن آن را کاهش دهد و درنتیجه راندمان و برد را افزایش دهد محققان اکنون برای ثبت این اختراع اقدام کرده و در تلاشند تا ظرفیت و تنوع مواد استفاده‌شده در این باتری را برای بهبود کارایی آن توسعه دهند این باتری را می‌توان طی چند سال آینده برای استفاده در مصارف تجاری آماده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search