نگاهی بر پچ کورد فیبر نوری و انواع آن

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
کابل پچ کورد فیبر نوری

کابل‌های پچ کورد فیبر نوری برای عملکرد تجهیزات نوری حیاتی هستند. این کابل‌ها باعث بهبود عملکرد سیستم می‌شوند؛ به طوری که سرعت و پهنای باند را افزایش می‌دهند. یک کابل پچ کورد دو دستگاه نوری را برای مسیریابی سیگنال به یکدیگر متصل می کند.

مزایای پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری از مزایای بیشماری نسبت به دیگر فناوری‌ها برخوردار است که در اینجا به 3 مورد از اصلی‌ترین آنها می‌پردازیم.

1. فیبر از سطوح پهنای باند بسیار بالا پشتیبانی می کند.

وقتی صحبت از پهنای باند به میان می‌آید، هیچ فناوری موجود نمی‌تواند به خوبی فیبر نوری عمل کند. کابل پچ کورد فیبر نوری پهنای باند بیشتری را برای انتقال داده‌‍‌های بیشتری نسبت به کابل‌های مسی با همان قطر فراهم می‌کنند.

2. فیبر در برابر نوسانات آب و دما مقاومت می‌کند.

کابل های فیبر نوری تحت تأثیر تغییرات دما، آب و هوا و یا رطوبت قرار نمی‌گیرد. مثلا اگر کابل فیبر نوری با آب باران تماس پیدا کند، ارتباط طبق معمول ادامه دارد. اگر رعد و برق به کابل فیبری برخورد کند، موج الکتریسیته منتشر نخواهد شد زیرا در کابل فیبر نوری هیچ شئ فلزی به کار نرفته است.

پس میتوان نتیجه گرفت که کابل های فیبر نوری می‌توانند در محیط‌‌های با شرایط آب و هوایی دشوار بدون هیچ تغییری در عملکرد مقاومت کنند.

3. فیبر نسبت به EMI ایمن است

قرار گرفتن تعداد زیادی کابل الکترونیکی که حامل جریان الکتریکی هستند، در یک محیط متراکم می‌تواند باعث ایجاد تداخل و وقفه در عملکرد کابل ها شود.

این در صورتی است که کابل های فیبرنوری تداخل الکترومغناطیسی (EMI) ایجاد نمی‌کنند. آن‌ها تحت تأثیر EMI نیز نیستند پس در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی آن‌ها را در کنار دیگر تجهیزات صنعتی قرار دهید.

پچ کورد سینگل مود و مالی مود

انواع کابل پچ کورد فیبر نوری

تولید کابل پچ کورد فیبر نوری می‌تواند به صورت سفارشی با توجه به نیازهای شما انجام شود. این کابل ها انواع زیادی دارند اما به طور کلی به دو دسته مالتی مود و سینگل مود تقسیم می‌شوند.

فیبر نوری تک حالته (SMF) یا سینگل مود:

کابل فیبر نوری تک حالته همچنین به عنوان حالت بنیادی یا تک حالت نیز شناخته می‌شود. این نوع پچ کورد تنها توانایی حمل یک نور عرضی را دارد.

برخی از این کابل ها عبارت‌اند از:

  • کابل پچ کورد سیمپلکس
  • کابل پچ کورد داپلکس
  • کابل پچ کورد داپلکس زیپ کورد
  • کابل پچ کورد فیبر نوری با جکت

فیبر نوری چند حالته یا مالتی مود:

نوعی فیبر نوری است که دو طرف آن به کانکتورهای مالتی مود ختم می‌شود و بیشتر برای ارتباط در فواصل کوتاه مانند داخل ساختمان یا محوطه دانشگاه استفاده می‌شود.

فیبر چند حالته امکان انتشار چندین حالت نور را فراهم می‌کند و حداکثر طول یک پیوند انتقال را به دلیل پراکندگی مودال محدود می‌کند.

3 کاربرد اصلی کابل پچ کورد فیبر نوری

کابل پچ کورد فیبر نوری در صنایع زیادی‌ مانند پزشکی، دفاعی، دولتی، صنعتی و تجاری کاربرد دارد. اما کاربرد اصلی این کابل ها عبارت‌اند از:

  1. انتقال سیگنال‌های تلفن
  2. ارتباطات اینترنتی
  3. انتقال سیگنال‌های تلویزیون

سوالات متداول در زمینه پچ کورد فیبر نوری:

پچ کورد فیبر نوری

تفاوت کابل پچ و پچ کورد چیست؟

اصطلاحات "کابل پچ" و "پچ کورد" به طور کلی مترادف هستند. با این حال، تعریف کابل پچ از این جهت متفاوت است که پچ‌کورد ها معمولاً به برنامه‌های غیر شبکه‌ای مانند سیم‌کشی اجزای صوتی اشاره می‌کنند.

آیا کابل های پچ کورد فیبر نوری به راحتی می‌شکنند؟

فیبر شیشه ای داخل کابل شکننده است و اگرچه کابل برای محافظت از فیبر طراحی شده است، اما راحت‌تر از سیم مسی آسیب می‌بیند.

شایع‌ترین آسیب یک فیبر شکسته شدن است که تشخیص آن دشوار است. اما الیاف همچنین می‌توانند در اثر کشش بیش از حد در حین کشیدن کابل یا از بین بردن آن ترک بخورند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search