شنبه, 09 بهمن 1400 06:15

فیبر نوری به کمک ترسیم دقیق ترین نقشه سه بعدی رفت

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)
فیبر نوری به کمک ترسیم دقیق ترین نقشه سه بعدی رفت.

ابزار طیف‌ سنجی انرژی تاریک (DESI) هفت ماه کاوش خود را به پایان رساند و انتظار می‌رود این ماموریت پنج سال به طول بینجامد.

 گروهی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری آزمایشگاه ملی لارنس برکلی دپارتمان انرژی ایالات ‌متحده‌ی آمریکا در کالیفرنیا از این کاوش‌ها برای ترسیم نقشه ‌ای سه ‌بعدی از جهان با جزئیات بی‌نظیر استفاده می‌کنند که به ما در توضیح انرژی تاریک کمک خواهد کرد.

تا به امروز هفت‌ ونیم میلیون کهکشان دسته‌بندی شده در این ماموریت حدود یک میلیون کهکشان در ماه اضافه خواهد شد تا نقشه‌ای حاوی سی و پنج میلیون کهکشان منحصربه ‌فرد ترسیم شود.

پروفسور کارلوس از دانشگاه دور هم در این پروژه مشارکت دارد و اظهار داشت که به‌ رغم این ‌که دانشمندان در مراحل اولیه هستند اما پیشرفت زیادی داشته‌ایم.

 این دقیق‌ترین نقشه‌ای است که تا کنون دیده‌ایم و به ما دریافتن سرنخ‌هایی در مورد ماهیت انرژی تاریک و کسب اطلاعات بیشتر درمورد ماده تاریک و نقش آن در شبکه کهکشان ‌هایی مانند راه ‌شیری و شکل‌گیری جهان کمک می‌کند.

این‌موضوع و درک پدیده انرژی تاریک محققان DESI را با استفاده از پنج هزار تله تلسکوپ کوچک خودکار ایجاد کردند که هر کدام هر بیست دقیقه یک‌ بار از یک کهکشان جدید تصویربرداری می‌کند.

فیبر نوری در نقشه های سه بعدی

 این ابزار به لطف یک سیستم فیبر نوری پیشرفته که نور را از اجسام موجود در فضا مانند کهکشان و ستاره‌ها به نوارهای باریک رنگی تقسیم می‌کند می‌تواند بیشتر از هر تلسکوپ دیگری روی زمین کهکشان‌ها را در طول یک ‌سال بررسی کند این رنگ‌ها ترکیبات شیمیایی جرم موردنظر را فاش می‌کند و اطلاعاتی در مورد فاصله آن‌ها و سرعت جابجایی آن‌ها فراهم می‌کنند به‌طورکلی هر سه طیف کهکشان‌ها به طول‌موج قرمز نزدیک ‌تر باشد دورتر هستند و داشتن یک نقشه سه‌بعدی به فیزیک‌دانان کمک می‌کند تا خوشه‌های کهکشانی را دسته‌بندی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search