چهارشنبه, 03 آذر 1400 05:27

400 هزار فیبر نوری تا پایان سال

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: دسترسی به شبکه ملی اطلاعات 5000 میلیارد هزینه دارد توافق بین وزارت و سهامداران حاصل نشد یک میلیون پورت مهیا کرده و تا پایان امسال 400 هزار پورت اضافه خواهد شد.

ارتباطات نوعی زیر ساخت توسعه کشور محسوب می شوند، در بحث دیتا در شهرهای بزرگ با مشکل مواجهیم و با وجود اعلام انحصار در مخابرات، مشکلاتی داریم، توضیح داد: انحصار کلید واژه ای است که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، هدف ما و سیاست گذاران توسعه در زیر ساخت و ارتباطات است.

در 10 سال قبل و در یک زمان با کشورهای دیگر جهان، سند راهبردی خودمان را تنظیم و در زمینه توسعه، کلید شروع کار زده شده است و اکنون زیر ساخت ارتباطات با فیبر نوری وFTTH   را در دست داریم. این سند راهبردی با کمک بهترین مشاوران کشورهای توسعه یافته انجام شده و هیچ نقصی ندارد.

برای مثال در کشور آلمان در سال 2018 برای توسعه و گسترش زیر ساخت در زمینه دسترسی به FTTH، بالغ بر 2.7 میلیارد یورو یارانه توسط دولت اختصاص داده شده، در فرانسه تا سال 2025 هدف گذاری شده است کل مشترکین به فیبر نوری دسترسی داشته باشند و دولت کمکی 14 میلیارد یورویی داشته است، در کره جنوبی نیز در همین زمینه دولت حدود 39 درصد به مخابرات کمک کرده است. اما در ایران مخابرات طی 12 سال گذشته هیچگونه کمک و حمایتی از طرف دولت نداشته است.

در کشورهای دیگر هم مخابرات خصوصی است، ولی دولت به دلیل زیانده نشدن شرکت های خصوصی به آن ها کمک می کند. شرکت مخابرات، چون به بخش خصوصی واگذار شده باید بخشی از درآمد را به دولت اختصاص دهد و در این 12 سال گذشته بابت سود سهام شرکت، سهام عدالت و مالیات 64 هزار میلیارد به دولت اعتبار داده شده است.

توسعه شبکه فیبر نوری و اینکه اکنون 175 هزار کیلومتر فیبر نوری داریم، اما هنوز در دسترس مردم قرار نگرفته است، اظهار داشت: موضوع سرمایه گذاری و توسعه نسبت مستقیم دارد، اما زمانیکه از این عرصه حمایت لازم انجام نشود و در برخی اقدامات مانع پیشرفت اینگونه پروژه ها باشیم، در نتیجه مشترکین دچار مشکل می شوند. ما نمی توانیم نوسازی کنیم. در تمام این 12 سال حمایتی از ما نشده و اعتبارات از ما گرفته شده است. دولت ماموریت های هزینه زا هم به مخابرات ابلاغ کرده است.

در سال 1394 دولت در زمینه هم کد سازی بیانیه ابلاغ کرد، زمانیکه طرحی قرار است اجرایی شود، اگر درآمد کاهش یابد، باید جبران شود، در سال 1394 این کار 8000 میلیارد هزینه داشته اگر در زمینه فیبر نوری حمایت باشد 175 هزار کیلومتر فیبر نوری که در حال حاضر وجود دارد به دو برابر می رسید و اکنون نزدیک منازل مردم بود و سرعت بالا را به آن ها ارائه می کردیم.

وی در باره ی اینکه چرا وعده 5 میلیون پورت تا سال 1398، محقق نشد، اظهار داشت: سال 1398 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع شبکه دسترسی در شبکه ملی اطلاعات را به ما ابلاغ کرد. طبق بررسی ها یک طرح برای بازه زمانی 5000 میلیارد هزینه نیاز است. برای تامین هزینه طرح چندین راه وجود دارد، اصلاح تعرفه های مخابرات، کمک سهامداران و فروش بخشی از اموال شرکت.

به گزارش خبرگزاری خبربان

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search