فیبر نوری پلاستیکی (POF) چیست؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

کابل فیبر نوری پلاستیکی، یک کابل انعطاف پذیر مخصوص داده‌های نوری است که از الیاف نوری پلاستیکی و مواد پلیمری ساخته شده است و به POF شناخته می‌شوند. این کابل برای انتقال داده‌های نوری از جمله داده‌های صوتی، تصویری و شبکه‌های خانگی استفاده می‌شوند .

این نوع کابل به دلیل سبک و جمع و جور بودن، مقاومت بالا در برابر پارازیت‌های الکتریکی و الکترومغناطیسی و قابلیت ایجاد پیکربندی در نوع انتقال داده، در بسیاری از موارد به عنوان جایگزینی برای کابل‌های مسی (مثلا در شبکه‌های داخلی ساختمان‌ها) به کار می‌رود.

کابل فیبر نوری پلاستیکی

اما باید توجه داشته باشید که کابل‌های فیبر نوری پلاستیکی نسبت به فیبر نوری شیشه‌ای از سرعت انتقال داده‌های نوری کمتری برخوردار هستند، بنابراین در مواردی که سرعت بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، باید از کابل های فیبر نوری شیشه‌ای استفاده کرد. این نوع کابل‌ها بیشتر در مصارف روشنایی و تزیینی و همچنین در تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب کابل فیبر نوری پلاستیکی

مزایای کابل فیبر نوری پلاستیکی شامل موارد زیر است:
  • ارزان بودن فیبر نوری پلاستیکی: کابل فیبر نوری پلاستیکی نسبت به کابل فیبر نوری شیشه‌ای بسیار ارزانتر میباشند و در انواع اتصالات شبکه‌ها و تجهیزات خانگی کاربرد دارند.
  • بسته بندی و نصب آسان: کابل های فیبر نوری پلاستیکی به راحتی و سادگی در مراکز مختلف نصب می‌شوند و در بسته بندی‌های ساده تحویل مشتریان می‌شوند.
  • ایمنی و مقاومت بالا: کابل فیبر نوری پلاستیکی در مقابل حرارت، رطوبت و فشار مقاوم است و نسبت به کابل فیبر نوری شبشه‌ای خمش بالاتری دارند. بنابراین باعث می‌شود که کابل‌ها برای مدت طولانی بدون خرابی کار کنند.
مزایای کابل فیبر نوری پلاستیکی با این حال، معایب کابل فیبر نوری پلاستیکی عبارتند از:
  • دسترسی دشوار: اگر کابل در محیط‌های سخت دسترسی قرار گیرد، به دلیل نرم بودن پلاستیک، ممکن است به راحتی خم یا پاره شود.
  • مناسب نبودن برای ارتباطات از راه دور: این نوع کابل‌ها به دلیل ایجاد اختلالات در انتقال داده باعث شده است که برای ایجاد ارتباطات سریع و وسیع و با پهنای باند بالا گزینه مناسبی نباشند.

تفاوت فیبر نوری پلاستیکی با فیبر نوری شیشه‌ای

فیبر نوری پلاستیکی و فیبر نوری شیشه‌ای هر دو از نور درونی داخل فیبر نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی در مواد و ساختار آن‌ها وجود دارد.

در هسته فیبر نوری پلاستیکی از پلاستیک‌هایی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی‌ستر استفاده میشود. این فیبر نوری بسیار خوش‌ایستا و سبک است و به راحتی می‌توان آن را انعطاف‌پذیر کرد. همچنین فیبر نوری پلاستیکی در مواجهه با شوک و رطوبت بیشتر از فیبر نوری شیشه‌ای مقاوم است.

تفاوت کابل فیبر نوری پلاستیکی و شیشه ای

این نوع از کابل فیبر نوری با اینکه دارای هزینه کمتری است، اما در بلندمدت قابل کاهش و خرابی می‌باشد. در مقایسه با فیبر نوری پلاستیکی، فیبر نوری شیشه ای از شیشه یا کریستال ساخته شده است که ساختارش تقویت شده و سخت‌تر از فیبر نوری پلاستیکی است. فیبر نوری شیشه‌ای به دلیل عدم افت کیفیت در فواصل طولانی تر و انتقال داده با سرعت بالاتر قیمت بالاتری دارد.

نتیجه گیری

در کل، اگر انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر شوک و رطوبت برای شما اولویت دارد، فیبر نوری پلاستیکی مناسب‌تر است ولی اگر به دقت و کیفیت بالاتری نیاز دارید، فیبر نوری شیشه‌ای گزینه مناسبی برای شماست.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search