پاکسازی کانکتور فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

در همین ابتدا شاید شما از خودتان سوال بپرسید که چرا باید کانکتورهای فیبر نوری را تمیز کنیم؟

انتقال اطلاعات از طریق فلاش صورت می گیرد که یکی از بارز ترین خصوصیات کابل های فیبر نوری می باشد. در نصب فیبر های نوری حتما باید اطمینان حاصل شود که دراتصالات فیبر نوری آلودگی یا ذرات گرد و غبار وجود نداشته باشد تا در محدوده قابل قبول از دست دادن داده باقی بماند.

این ذرات به حدی کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند اما به اندازه ایی هستند که بتوانند برای سینگل مود فیبر اشکال ایجاد کنند و باعث مسدود شدن آن شوند، این ذرات کوچک میرایی سیگنال و افت بازگشت را افزایش می دهند و امکان آسیب دائمی به اتصالات را دارند پس حتما باید در تمیزکردن اتصالات فیبر نوری دقت کافی داشته باشیم.

پاکسازی کانکتور فیبر نوری

نمونه هایی از تاثیر آلودگی بر فیبر نوری:

شرکت بزرگ مخابراتی اعلام کرد با 16 درصد آلودگی در اتصالات شبکه فیبر نوری خانگی مشکلات عملکردی بسیاری ایجاد شده است.

پیمانکاران اظهار داشتند 85% علت آلودگی از خرابی پیوند فیبر است.

طبق بیان انجمن صنعت الکترونیک IPC آلودگی شایع ترین علت تخریب عملکرد اتصالات نوری است.

طبق اظهارات کمسیون الکترونیک آلودگی باقیمانده در انتهای دو شاخه تمایل به مهاجرت به هسته(کور) دارد و مانع انتقال نور می شد.

طبق اظهارات SAE Aerospaceجفت شدن بخش های انتهایی آلوده می تواند باعث ایجاد گودال شود یا ذرات جاسازی شده را در فیبر ایجاد کند.

تشخیص آلاینده ها بدون استفاده از میکروسکوپ امکان پذیر نیست. اتصال و جفت شدن اتصالات باعث جمع شدن ذرات گردو غبار در خارج از مناطق بحرانی و توزیع مجدد آن بر روی قسمت انتهایی کانکتور می شود. بررسی هر اتصال از جمله شاخه های بدون جفتی که تصور به تمیزی آن هاست، امری حیاتی می باشد.

بررسی و پاکسازی

بررسی کانکتور فیبر نوری قبل از جفت شدن و تمیز کردن این اتصالات در صورت لزوم ضروری است. بررسی هر کانکتور فیبر نوری قبل از جفت شدن تمیز کردن این اتصالات ضروری است.

زمانیکه اتصال در بررسی از کار می افتد یا تجهیزاتی برای ازمایش اتصال در دسترس نیست، پلاگین باید توسط فرایند تمیزکردن ترکیبی تمیز شود. سپس اتصال را بررسی کرده و زمانیکه پلاگین از بررسی عبور کرد، اتصال برقرار می شود.

روشهای پاکسازی ساده و سریع

1- پاکسازی اتصالات به روش خشک

پاکسازی کانکتور فیبر نوری با دستمال مرطوب یا یک وسیله معمول، امری خطرناک است. برای از بین بردن خاک های خشک با یک حلال که خاک ها را تجزیه می کند و به پاکسازی آنها کمک می کند. این عمل پاک کردن به روش خشک نیز یک بار ثابت ایجاد می کند که می تواند آلودگی را بعد از پاکسازی کانکتور جذب کند. تست های آزمایشگاهی نشان دهنده جذب پودر فلز به اتصالات نوری است که با خشک کردن آنها روی پارچه پاک کننده فیبر نوری به سبک خشک به روی پارچه به وجود می آید. آلودگی مشابهی در عمل اتفاق می افتد زیرا صورت انتهایی پس از تمیز شدن با فرآیند خشک شویی در نزدیکی هر سطح پاک نشده قرار می گیرد. قسمت انتهایی اتصال را که پاکسازی شده در مقابل هوای یونیزه شده به مدت 5 تا 10 ثانیه بعد از پاکسازی، با این کار میتوان بار استاتیک حاصل از تمیز کردن کانکتور فیبر نوری را کاهش داد. با این حال یکی از ساده ترین روش های تمیز کردن با استفاده از حلال های استاتیکی همراه با مواد تمیز کننده است. استفاده از دستمال مرطوب حاوی حلال های مهندسی برای پاکسازی سطوح نوری، عمل پاکسازی شیمیایی را اضافه کرده و مشکلات تولید استاتیک را رفع می کند.

2- پاکسازی با الکل های ایزوپروپیل

هنگام پاکسازی انتهای اتصالات استفاده از الکل های ایزوپروپیل (IPA) بسیار باید احتیاط کرد. IPA ها پاک کننده موثر برای طیف گسترده ای از خاک ها هستند و ممکن است اتصالات نوری را آلوده کند.IPA نمناک به گونه ای هستند که حتی با خلوص بالا در نهایت باعث جذب آب و سایر ناخالصی ها می شود. پایین آمدن سرعت تبخیر در زمان جفت شدن اتصالات فیبر، یک عمل مویرگی ایجاد می کند و حلال ناخالص را به منطقه جفت شده می کشاند. نتیجه نهایی اغلب بصورت ایجاد یک"هاله" آلودگی در قسمت انتهایی اتصال است.

3- پاکسازی به کمک مرطوب سازی

بهره گیری از حلال ها بیش از حد در پاکسازی اتصالات، خطرات خاص خود را دارد. استفاده بیش از حد از یک تمیز کننده توانایی تمیزکردن را بهبود نمی بخشد. برای از بین بردن بار ساکن و حل شدن خاک های انتهایی، بسیار کم به حلال نیاز است. اگر بعد از پاکسازی، هنوز حلال در زیر میکروسکوپ مشخص باشد، از حلال بیشتر استفاده می کنیم.

پاکسازی ترکیبی کانکتور فیبر نوری

پاکسازی ترکیبی نوعی از تمیز کردن مرطوب تا خشک است که در این نوع از پاکسازی از حلال بسیار کمتری استفاده می شود در این فرآیند پاکسازی کانکتور قیبر نوری به روش خشک، نتایج غیرصحیحی را به دست می آورد و قسمت انتهایی اتصال نوری را با یک میدان الکتریکی شارژ می کند که بعد از پاکسازی احتمال آلودگی را به دنبال دارد. در این روش استفاده بیش از حد از حلال در پاکسازی "مرطوب یا خشک" منجر به طغیان سطح و آلودگی متقابل می شود.

در این روش از مقدار حلال کم استفاده شده و سطح اتصال دهنده را خشک می کنند.روش ترکیبی پاکسازی را می توان با استفاده از دستمال مرطوب و ابزار تمیز کردن الیاف انجام دهیم. ابتدا توسط دستمال مر طوب پاکسازی انجام شده سپس با استفاده از یک سطح بدون حلال، خشک می شود. انجام اینکار بار استاتیک را از بین می برد و آلودگی را حل می کند این عمل به این صورت است که با دستمال مرطوب خاک را از سطح کانکتور خارج می سازد. همین دستمال مرطوب تمام حلال باقیمانده را از سطح خشک پاک می کند تا همین حلال عامل آلودگی عرضی سطح نشود.

تمیز کردن اتصالات فیبر نوری بصورت ترکیبی

  • دستمال مرطوب را به یک قطره حلال آغشته کرده سپس روی پاک کن خشک به آرامی کشیده خاک ها را برداشته و صورت انتهایی آن را با یک حرکت خشک کنید.
  • آلودگی در یک نقطه مستقیم از نقطه تماس اولیه پاک می شود.
  • باید خیلی مراقب حرکات پاکسازی باشیم حرکات شکل 8 و حرکات چرخشی باعث می شوند آلودگی ها مجدد رسوب کند.
پاکسازی کانکتور فیبر نوری

دستمال مرطوب و ابزارCCT

  •  این تکنیک هایی که برای پاکسازی بیان شد میتواند مجدد باعث آلودگی شوند. تمیز کردن خشک، تمیز کردن با ایزوپروپیل و تمیز کردن مرطوب اتصالات نتایجی نسبتا ضعیفی دارند.

    بهترین روش های پاکسازی، تمیز کردن به روش ترکیبی است. که در این روش حلال کم روی ماده پاک کننده و خشک کردن سریع است.

جمع بندی نهایی

همانطور که بیان شد تمیز کردن کانکتورهای فیبر نوری بسیار حساس است و باید با دقت فراوان، موارد را رعایت کنید که موجب خرابی یا مشکل اتصال دهنده یا کانکتور نشود.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search