دوشنبه, 07 فروردين 1402 08:04

اندازه‌گیری حرکت زمین با کمک فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

اینکه زمین در طی یک زمین لرزه به چه میزان حرکت می کند به شدت، خواص سنگ و خاک در زیر سطح زمین بستگی دارد. مطالعات مدل سازی حاکی از آن است که لرزش زمین در حوضه‌های رسوبی تقویت می‌شود، که در آن مناطق پرجمعیت شهر اغلب قرار دارند. با این حال، مشاهده ساختار نزدیک به سطح با وضوح بالا در مناطق شهری چالش برانگیز بوده است.

یانگ و همکاران یک رویکرد جدید در استفاده از سنجش صوتی توزیع شده (DAS) برای ایجاد یک تصویر با وضوح بالا از ساختار نزدیک به سطح ایجاد کرده‌اند. DAS یک تکنیک در حال ظهور است که می‌تواند کابل‌های فیبر نوری موجود را به آرایه‌های لرزه‌ای تبدیل کند.

دانشمندان می‌توانند با نظارت بر تغییر در نحوه پراکندگی پالس‌های نور هنگام حرکت از طریق کابل، تغییرات کششی کوچک را در مواد اطراف فیبر محاسبه کنند. علاوه بر ضبط زمین لرزه‌ها ، DAS در کاربردهای مختلفی مانند نامگذاری بلندترین باند راهپیمایی در رژه گل رز 2020 و کشف حجم ترافیک وسایل نقلیه در هنگام سفارشات در زمان شیوع ویروس کرونا و قرنطینگی مفید بوده است.

محققان در سال 2019 یک قطعه فیبر 10 کیلومتری فیبر را برای تشخیص پس لرزه‌ها به دنبال زمین لرزه 7.1 Ridgecrest در کالیفرنیا به استفاده مجدد در آوردند.

با کمک این فناوری میتوان خطر لرزه‌ای در مقیاس پایین را کاهش داد و در مدیریت ریسک لرزه‌ای شهری بسیار مفید خواهد بود، به ویژه در شهرهایی که شبکه های فیبر نوری ممکن است از قبل وجود داشته باشند.

منبع خبر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search