دوشنبه, 16 خرداد 1401 08:20

پوشش مبتنی بر فیبر نوری به یک میلیون 430 پورت رسید

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها با هدف این‌که 80 درصد از خانوارها در هر استانی به پوشش فیبر نوری دسترسی پیدا کنند. در تاریخ  1400 کلید خورد در این طرح با توجه به کدپستی یا پلاک ثبتی شهری یا روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تأیید سازمان تنظیم مقررات در نواحی خدمات شهری و روستایی قرار گرفت که تا سال 1403 دسترسی بیست میلیون خانوار را به شبکه مبتنی بر فیبر نوری فراهم خواهد ساخت.

این طرح پنجاه درصد کاربران را به خدمات دسترسی از طریق فیبر نوری متصل می‌سازد و حداکثر پنجاه درصد امکان استفاده از خدمات دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت پنج مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت سی و پنج مگابیت بر ثانیه را خواهند داشت. حداقل ده ‌درصد کاربران باید امکان استفاده از خدمات دسترسی از طریق فیبر نوری با قابلیت حداقل سرعت یک مگابیت بر ثانیه را داشته باشند.

تا پایان فروردین 1401 بالغ‌بر یک میلیون و چهارصد و سی هزار  پورت فیبر نوری در کشور فعال گردید که از این تعداد سیصد و شصت هزار کاربر از اینترنت فیبر نوری استفاده کردند و در مقایسه با آماری که رگلاتوری در پایان اسفندماه هزار چهارصد از نصب تعداد پورت‌های فیبر نوری و استفاده آن در کشور اعلام کرد طی این یک ماه تنها پونزده هزار پورت در کشور راه‌اندازی گردیده که بیشتر آن‌ها مربوط به تهران و قم بوده است.

این طرح از بهمن هزار و چهارصد کلید خورد که با روز جهانی ارتباطات در بیست و هفت اردیبهشت‌ماه امسال بیشتر از 9 اپراتور با امضای قراردادی با رگلاتوری در جهت این‌که آمادگی خود را برای پیاده‌سازی این طرح برای رسیدن به بیست میلیون پورت فیبرنوری اعلام کردند.

نقشه وضعیت پیشرفت این طرح حاکی از آن است که بیشترین تعداد پورت منصوبه در شهرهای البرز، تهران و قم بوده که کاربران آن طور که انتظار می‌رفت از آن استقبال نکرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که قیمت تمام‌شده سرویس یکی از دلایلی باشد که سبب شده کاربران اینترنت فیبر نوری تمایلی نشان ندهند.

FTTX از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به‌جای تمام یا بخشی از کابل‌های مسی از کابل‌های فیبر نوری نیز استفاده می‌شود و فناوری در سه مدل شامل FTTH، FTTB و FTTC وجود دارد، که FTTH کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد بوده و تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل فیبر نوری جایگزین کابل‌های مسی می‌گردد در FTTB کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل‌های مسی صورت می‌گیرد و در FTTC فیبر نوری به نزدیک‌ترین کاربر رسیده و مشترک از طریق یکی از فناوری‌های DSL یا VDSL به شبکه متصل می‌گردد.

خبرگزاری مهر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search